tisdag 27 februari 2018

Wakanda för evigt. / Wakanda forever.




En vän erbjöd oss en gratis biobiljett för två veckor sedan Det var en biljett och haken var att den slutade gälla på fredag samma vecka. Då det är ett litet småföretag att planera en gemensam kväll för mig och min fru bestämdes det att jag skulle få nyttja den. Stackars mig, som inte alls gillar att se film på bio (ironisk).

Så jag bestämde mig för att ge BLACK PANTHER en chans den 16/2. Jag befinner mig gärna i superhjältarnas världar. Det brukar alltid vara ett kvitto på underhållning och har man som jag också läst serietidningar som barn/tonåring så ger det en extra kryddad filmupplevelse. Själva karaktären skapades på 1970-talet och har väl inte varit så framträdande tidigare. T'Challas rike Wakanda har känts lite bortkopplat från händelsernas centrum (gissa vart, jo USA), där de flesta av Marvels figurer är centrerade kring. Såklart har hjälten haft en egen tidning, som så många andra av Marvels skapelser. Men det var inte förrän T'Challa dök upp i Marvels filmserie, då särskilt filmen CIVIL WAR från 2016, som han blev känd för en större publik.




Filmen BLACK PANTHER står på egna ben men det krävs nästan att man har sett andra filmer från Marvel. Speciellt då Civil War då. De har nämligen tänkt till på Marvel. Ända sedan IRON MAN från 2008 har de slängt in en kort filmsekvens i slutet av eftertexterna, som pekar mot en ny film, en ny karaktär eller en del av en ledtråd. Alla filmer och serier som de har gjort har nämligen kopplats samman till en helhet. Om någon skulle orka plöja igenom allt material kan man få en komplett överblick och oerhörd nörd-kunskap baserad på en lista på alla filmer och serier från MCU (Marvel Cinematic Universe). Där innehar BLACK PANTHER plats 51 och är för närvarande sist på listan (en hel drös filmer och serier är på gång i framtiden). Så då kan man förstå att det är en hel del att titta igenom.

Händelser i CIVIL WAR har fått T'Challa att återvända till Wakanda. Det är ett fiktivt land i Afrika som har en superteknologisk civilisation baserat på den utomjordiska metallen vibranium (samma material som Captain Americas sköld är gjord av). Interna konflikter av internationell karaktär gör att hans roll som monark utmanas och han får kämpa för att återfå sin status. Lite så. Nu ska jag inte avslöja för mycket. Som hobbylingvist är det kul att de har använt xhosa som Wakandas språk i filmen. Ett annat rätt de gör är att låta rätt språk talas på rätt plats. Koreanska i Korea, xhosa i Wakanda, brittisk engelska i London och så vidare. Till skillnad från dundertabben i MUTE (där alla talar engelska i Berlin. Snälla nån!). Många av skådespelarna i filmen är amerikaner men de gör ett bra jobb i att tala xhosa fonetiskt. Huvudrollsinnehavaren Chadwick Boseman gör ett bra jobb som T'Challa. En annan favorit är ju Danai Guriria, som annars går att se som Michone från THE WALKING DEAD.

Jag tyckte att filmen var jättebra. Spännande action, när det var action så levererade den fullständigt. Den tar afrikansk kultur på allvar, vilket är lite ovanligt och intressant. Afrikansk mytologi och folktro har en plats, likaså stammens betydelse. Men det har gjorts en lyckad fusion mellan gammalt och nytt. Handlingen har ett par oväntade vändningar, sådant är alltid plus tycker jag.







English:




Coming soon...



x



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar