måndag 1 januari 2018

Dualiteten mellan ursprungsort och nutiden. / The duality between ancestral home and present day.


Huvudfokus för många. / The main focus for many.


Johan Olsson är en f.d. Edsbybo som nu jobbar inom justitiedepartementet i Stockholm. I programmet "Söndag med Stina Wollter" utvecklar han tankar om gruppdynamik och vad det kan innebära att vara människa. Intressant nog, runt 42:26, reflekterar han lite kring sitt ursprung och växa upp på en mindre ort.


http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/984458?programid=4604



 En gång i tiden. / Once upon a time.


Nu när jag kommer hem till Edsbyn på besök är det bara en handfull människor som jag träffar. De allra flesta som jag har känt har jag mer eller mindre tappat bort på vägen eller så har de flyttat ifrån orten. Så när jag vandrar på bekanta vägar' hémikring' är jag lite av en främling. Lätt bortkopplad, endast ihopkopplad med orten nu genom den lilla släkt som ännu bor kvar. Det är lite intressant på ett sätt.

I lokaltidningen Ljusnan kan man läsa till och från att många väljer att flytta till Hälsingland, byta storstaden mot storskogen. Men då kanske det krävs att man också accepterar det småskaliga. Att omfamna lokalkulturen. I Edsbyn är det synonymt med sport, jakt och fiske. Jag har fortfarande svårt för det. Kanske därför som jag håller mig undan? Antagligen skulle jag ha svårt att anpassa mig till det, när mitt behov för konstnärliga äventyr är så stort.

Lite tankar så här första dagen på 2018.



English:


En nostalgisk titt bakåt... hela tiden. / A nostalgic look back... all the time.


Johan Olsson is an ex-Edsbyn son who now works within the justice-department in Stockholm. In the programme "Sunday with Stina Wollter" he shares some great thoughts about group-dynamics and what it can mean to be human. Interestingly enough, around 42:26 in to the show, he reflects upon his background growing up in a smaller place (only in Swedish).


Jaga, jaga, jaga. / Hunt, hunt, hunt.

xx




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar