tisdag 27 juni 2017

Förlorade skatter. / Lost treasures.

Den sjunde juni insjuknade jag i rosfeber. Det var helt galet; våldsam frossa, uppsvällt ben och aggressiva blåsor på det med. Jag blev som tur var inte långvarig på akuten i Helsingborg, utan blev utskriven med en antibiotikakur dagen därpå. Den kuren varade i tio dagar. Men benet är fortfarande kasst nu, den tjugosjunde juni. Jag har läst på och den här sjukdomen har lång återhämtningsprocess.

Just nu är jag och våra barn uppe i Hälsingland och besöker släkt. Det är lite av en ynnest att slippa cigarettrök överallt (både i vårt hyreshus i Landskrona, men också centrum i staden där det kryllar av rökare) och också få lite avlastning för benet. Jag får vila mycket och har fortfarande svårt att gå. Läkeprocessen har gått in i en ny fas som är rätt smärtsam och äcklig. Mycket salvor och smärtstillande nu.

Här uppe får jag chans att tänka fritt och för mig själv. Det är lite nyttigt ibland tror jag, att hoppa av ekorrhjulet och befinna sig någon helt annanstans för att komma ikapp med sig själv. Det blir en hel del skrivande på noveller som jag försöker piffa upp. Efter att ha läst "Blomsterflickan" blev jag rätt inspirerad att ro en längre historia i hamn. Men jag har också fått lite idéer till nya bilder. Det är en del att bearbeta - och en del att bara få använda färger fritt på en duk. Alltså är det två bilder som är aktuella nu. En i moll och en i dur.

Det har rört sig lite i en del sammanhang som jag och min familj är en del av. Lite konflikter som har sprängt sönder saker som inte jag är direkt inblandad i. Men att höra om det påminner mig om andra konflikter jag har haft med personer som jag förut stod nära, och det rör upp och rör till det lite när man tittar i backspegeln. Det är svårt när det gäller människor. Andra tankar som går i linje med att man förlorar något som man förut värderade högt. Men som av olika anledningar gått förlorad. Så är det bara. Så tanken är nu att blåsa upp en bild 50x50 cm med motiv av en förlorad skatt.

En annan bild som rör sig mer i dur är något som ska få plats på en 50x50 eller 50x70 cm duk. Här tänker jag mig roliga sagodjur som surfar på regnbågar och studsar på rosa, gröna och lila moln. Jag ska bara fantisera ihop klart dessa skumma djur. Det hade varit kul att kombinera olika djur, en del attribut, och bara gå helt galet ut i färgskalorna! Jag gjorde en sådan bild förut för många år sedan, åt ett par bekanta som skulle användas till ett bröllop. Den har jag fortfarande inte fått betalt för! Kanske dags att driva in skulden?

Fortfarande obetald. / Still not paid for.


English:

Coming soon...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar