måndag 24 april 2017

Den välljudande inspirationen. / The well-sounding inspiration.


Eivör.

Det var värst så sjuka vi alla blev. Äldsta dottern har varit på sjukhus sedan den 15 april. Det blir ju långsamt bättre men livet rullar på ändå. Jag får ta hand om de andra två barnen och jonglera livet så bra det går med åtaganden, barnvakt och vardag. Nu mår jag bättre rent fysiskt. Det är en enorm fördel. Tursamt nog har det funnits personer som har klivit in och avlastat lite under den här perioden. Så smällen blev inte lika hård som den annars skulle ha blivit ifall ingen fanns till hands.

Beethoven.

Så är det alltså dagen innan inlämning till Landskrona Konsthall. Det känns väldigt spännande, även om jag inte kommer att kunna närvara vid vernissagen (då är det repetitioner med pjäsen). Jag har bestämt vilken målning som jag ska representera Firepath Art med. Ni som vill se vilken, kan tassa ner till konsthallen den 6 maj och bli lite kulturella!  :-)

Orphaned Land.

Då och då får jag frågan om jag inspireras av musik. På den frågan svarar jag absolut. Sedan har det tidigare varierat vad för slags musik som har fått igång mig. När jag var yngre var det nästan uteslutande metal/rock. När jag blev lite äldre trodde jag att jag förväntades lämna det och gå in i en värld av någon "gubbrock" (The Eagles, Bruce Springsteen och dylikt). Nu har jag istället försonats med mig själv och hittat en mellanväg som smälter samman mitt tycke och smak i tid och rum.

Kent.

Mitt musikval speglar bilderna och bilderna speglas i den musik som inspirerar, en noggrann symbios med själens tillvaro och tillstånd som kapten på den konstnärliga seglatsen. Jag tänkte ta och lista de vanligaste tonerna som för min konst framåt (kolla klippen mellan textstyckena). Sedan finns det ju en mängd annat kul och obskyrt som går att googla fram, som jag inte tar med exklusivt (In Extremo, Iona, Enekk, Raubtier, Mànran...).


  • Árstiðir.
  • Skillet.
  • Vivaldi.
  • Orphaned Land.
  • Eivör Pálsdóttir.
  • Beethoven.
  • Tourniquet.
  • Kent.

Vi är alla människor av vår tid. Ibland tar jag med mig själv tillbaka till den musik från 1980-talet som jag växte upp med. Men för inspiration är det artisterna på listan som gäller. De har varit mer eller mindre konstant i minst 5 år nu.  



English:


Tourniquet.


We got seriously sick this time. Oldest daughter has been at the hospital since April 15th. It's a slow recovery but life goes on. I tend to the other two kids and juggle life as best as I can with committments, baby sitters and everyday life. I feel better now physically. It is a huge advantage. Luckily there have been people who have stepped in to easen the burden a bit during this period. So the blow was not as severe as it had been if no one was around.

Vivaldi

So it's the day before the entry for Landskrona Art Hall. It feels very exciting, though I will not be able to attend the opening for the exhibition (rehearsals with the play). I have decided which painting I will have representing Firepath Art too. You who want to see which one, need to go down to the Art Hall on May 6th and be a bit cultural!

Árstiðir

Now and then I get the question if I get inspired by music. On that question I answer yes.  Then it have also varied what kind of music that has triggered me. When I was younger it was almost only metal/rock. As I got older I thought I was expected to leave that and enter the world of "old-timer" rock (The Eagles, Bruce Springsteen and the such). Now I have made peace with myself and found a middle-ground that melt together my taste in music in time and space.

Skillet.


My choice in music reflect my images and the images are reflected in the music that inspire, a careful symbiosis with the existance and condition of the soul as a captain for the artistic voyage. I thought I'd list the most usual tones that bring my art forward (check out the youtube-clips). Then there are also plenty of fun stuff which is easy to google, which I will not go into detail exclusevly (In Extremo, Iona, Enekk, Raubtier, Mànran...)


  • Árstiðir.
  • Skillet.
  • Vivaldi.
  • Orphaned Land.
  • Eivör Pálsdóttir.
  • Beethoven.
  • Tourniquet.
  • Kent.

We are all people of our time. Sometimes I take myself to a flashback journey to the 80's music I grew up with. But for inspiration the artists on the list are the ones I use. Those have been with me more or less constantly for at least 5 years now.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar