fredag 3 mars 2017

Inspiration utanför Påarp. / Inspiration outside of Påarp.


Jag tror jag har hittat modellen för mitt årstidsträd. Norr om Helsingborg står ett ensamt träd rätt så majestätiskt, precis nära en väg i kanten av en åker. När vi får skjutsa vår dotter till skolan berättade min fru att hon hade sett ett fint träd som kanske kunde bli en kandidat till min framtida bild.

Och visst är det så. Igår var jag med i bilen när vi skulle hämta upp dottern. Vi stannade till vid avfarten mot Påarp och jag promenerade på vallen längs med åkern ungefär ett femtiotal meter (ett tag kändes det som om jag var ute på intensivmätningar igen). Ju närmare jag kom desto mer säker blev jag. Här var mallen.

Nu är det ju så att trädet säkert inte blir exakt som på fotot som det senare blir på målningen. Det blir det nästan aldrig men det gör inget. Inspiration är precis vad det låter som. Inte ett korrekt avbildande. Men en mall kommer att göra det hela enklare, eftersom jag inte är expert på att måla träd.


English:


I think I have found the model for my seasonal tree. North of Helsingborg a lonely tree stands rather majestic, right next to a road on the edge of a field. When we take our daughter to her school my wife told me that she had seen a nice tree that maybe was a good candidate to my future painting.

And sure enough. Yesterday I tagged along when we picked up our daughter. We stopped by the sliproad at Påarp and I walked alongside the mound next to the road for fifty or so meters (for a while it felt like I was back at it with corrosion measurements again). The close I got, the more sure I became. Here was the template, no question about it.

True enough this tree will not become exactly as the photo which it later will become on the painting. It rarely does and that is ok. Inspiration is just as it sounds like. Not a correct representation. But a template sure will make it a whole let easier, since I am no expert at painting trees.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar