söndag 26 mars 2017

För scenkonsten. / For stage-art.



Så är årets upplaga av "Teaterns Dag" över. Det är ett årligt samarbete mellan olika teater-, musik-, och dansscener runtom i Malmö. För 50 SEK köper man en knapp som sedan ger tillträde till allt som dagen har att erbjuda. Totalt 17 timmar bjöds det på den 25 mars. Så det var upplagt för scenkonst!




För mig så blev det en kortare variant av dagen. Först var det en stor barnloppis som går av stapeln i Glumslöv varje halvår. Den visade sig sammanfalla med detta evenemanget i Malmö, så det fick bli lite kompromiss. Men till slut kom jag iväg, lite efter 13.00. Jag missade ett par programpunkter (varav en var "Kalla mig Ernst - en monolog om Viktoria Benedictsson" på Malmö Stadsteater. Men jag hann med "improshow" av En Häst I Familjen, på Malmö Amatörteaterforum (MAF).





Den spelades på scen 3 i MAF-huset. Det huset, och särskilt den scenen också, har en speciell betydelse för mig. När jag och min fru flyttade till Skåne hamnade vi i Lomma först. Jag hade lite abstinens efter att ha lämnat Tomten 2005 så jag sökte efter någon form att fortsätta "leka" genom teater. Och efter lite surfande fann jag Teaterfolket, som huserade på MAF. De spelade på scen 3. Att komma dit igen, nu som besökare, var trevligt.



En Häst I Familjen bestod idag av 4 personer. De gjorde ett par improviseringsövningar och tog hjälp av publiken, som fick delge idéer som ensemblen skapade material av efter bästa förmåga. Det var hysteriskt roligt ibland. Jag förundrades över ensemblens förmåga att så snabbt finna sig och haka på ett ord eller en hel mening. Många teaterövningar de gjorde kände jag igen och har själv testat på dem. Men här ställdes övningarna på sin spets på ett sätt. Det var rappt.






Inkonst stod senare på tur. Det var dagens s.k Teaterhäng. Ett ställe att vila benen och lyssna på föredrag eller vara med i diskussioner om scenkonst. Jag hade aldrig varit där och hade någon timme eller mer innan nästa föreställning skulle börja. Det var väldigt speciellt ställe. Jag upplevde nästan en aura av lätt dekadens i praktfull konstnärlig skrud. Hur ska jag annars beskriva det? Allt draperat i svart med små ljuskällor här och där. En tung klubbsynth som konstant mullrar och väldigt "konstnärlig" personal med stark smink. Dessvärre var det ingen form av föredrag precis då jag var där. Bara jag och min tyska cola vid mitt bord.








Till sist bar det tillbaka till MAF-huset för den sista föreställningen för mig. Det händer saker hela tiden under den här dagen. Många program krockar med varandra och är lite utstpridda över hela staden. Så det är omöjligt att kunna hinna med allt. Sedan var det ju detta med tiden med. Restid tillbaka till Landskrona. Så jag bestämde mig för bara en till föreställning, även om "Skellefteå/Malmö" med Teatr Weimar också hade varit väldigt, väldigt... väldigt intressant.




Mitt val föll på "Traktatet" med gruppen Original. Det var en riktig käftsmäll till pjäs. En tornadostorm av känslor som skavde lite härligt skevt på något sätt. Man visste inte vad man hade att vänta. Ena stunden fanns det hopp, andra stunden drogs man med i en spiral av svärta, härligt ackompanjerad av en redig dos death-metal, för att snart återgå till ett medley av jazz och klassisk musik. Och så fortsatte det. Härliga lösningar för scenbyten och det kändes fräscht att använda sig att video och förinspelat ljud som komplement. På ett sätt påminde tonen i den här pjäsen om föreställningen "Bastard", som spelades i Malmö 2012. Innerligt. Chockerande. Mellanmänskligt. Förfärligt. Obotligt vackert. Sorgset. Känslorna går runt i ångestladdade rondeller, toppade med lite livsbejakande strössel. Skådespelarna var mycket bra och övertygande. Om du får chansen att se denna föreställning så måste du ta den. Så är det bara.

Inte var det heller fel att få träffa gamla bekanta. Kopplade till den här pjäsen var folk som jag jobbade med under tiden med Teaterfolket. Så jag fick växla några ord med dem, vilket jag uppskattade. Klockan var sent för mig efter Traktatet, så det var dags att vandra upp emot station Triangeln genom ett smått kallt Malmö. Det var sannerligen ett bra avslut på dagen.




English:

Coming soon...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar