lördag 18 februari 2017

I förberedelse. / In preparation.

Det kliar i fingrarna. Jag har en tanke på ett årstidsträd i fyra delar. Oteknisk som jag är har jag inte kommit mig för att skapa speciallösningar (kapa upp ramar i rätt storlek, dela av en befintlig duk i fyra fält osv). Det blir nog att jag skaffar fram rätt variant på fyra avlånga dukar vad det lider.



Barnen ligger och sover, frun lite halvsjuk och trött hamnar i karantän på soffan i vardagsrummet. Då hade jag köksbordet för mig själv och alldeles för inspirerad för att gå till sängs, inte förrän så här lite efter 03:00 på lördagmorgon (!).

Jag hade en tom duk i min konstlåda, färger att tillgå och idén som driver mig konstant. Så det var bara till att sätta igång. Det här är en färgtest för att se om jag lyckas fånga känslan som visionen och temat jag ser framför mig "i huvudet". Jag har bestämt mig att börja från vänster med vår och sluta till höger med vinter.

I natt var det akrylfärger som gällde. Jag började med att lägga ett gult, blått och svart/grått lager på duken. En markering också för vart trädet skulle vara. I mitten lade jag en brun bakgrund för att få till lite varm känsla till trädet. Lite av en organisk och livfull centreringspunkt.



Efter trädet hade placerats var det dags för grenarna. Dessa blev ok men jag tror för det större projektet, att jag ska vara supernoggrann med hur grenarna ska röra sig. En del grenar "hänger" i luften, men det är meningen. Runt och under dem ska trädkronan med växtligheten finnas.

Våren till höger fick gå i rosa med röda blad, övergången till sommar så är lövverket grönt, vidare mot en mer brandgul nyans för att till sist sluta i bladlösa vinter. Tomma grenar med snö på. Jag känner att det är viktigt att marken nedanför ska mer eller mindre följa växlingarna. Det här kan komma att bli något särskilt bra ifall allt går vägen. Uppdatering följer ifall det händer något mer.


English:

Coming soon...








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar