tisdag 3 januari 2017

Jag ser en imponerande väggmålning! / I spy an impressive mural-painting!

Bara helt fantastisk. / Simply amazing.

Edsbyn, januari 2017. Det är ett drygt år sedan jag jag var uppe i hembygden senast. Varje gång jag återvänder så är det något nytt som har hänt. Mestadels omorganisering av företag (nedläggning eller flytt till annan ort). Men nu har några fått lite extra kraft till positiva saker verkar det som. I södra Edsbyn ligger det en gammal skola, i folkmun kallad Södran. Den byggnaden har genom åren varit skola, aktivitetshus (minns väl mina två och ett halvt år av judo på övervåningen) och café/loppis. Sedan har den stått öde (något som sker så många byggnader här uppe, tyvärr).

Men så härom året bara, så talades det om renovering. Jag är lite osäker på vad det blir av det. Förhoppningsvis blir det ännu en gång någon form av aktivitetshus (ungdomar i byn har praktiskt taget INGENTING att syssla med än att gå och driva omkring och samlas runt stationära parkbänkar). Det som jag tycker talar för det är en helt fantastisk väggmålning på kortsideväggen som vetter in mot centrum.



Den är gjord av graffittikonstnären Linus "YASH" Lundin. Han är rätt känd i vissa kretsar, också medskapare av ett konstnärligt kollektiv (svep.tv) vars syfte är att stötta varandra i skapande verksamhet. Jag fick rapporter hemifrån per telefon och e-post om verkets framväxt men att stå framför det på riktigt var den allra bästa beskrivningen. Wow!  Det går att läsa en del om resans gång här.

Jag tycker det här var fantastiskt, att Edsbyn får lite kultur. Såklart är det väl bra att det finns bandy, epa-traktorer, jakt- och fiskekultur i Edsbyn. Men för de som vill vara aktiva i någon form av skapande verksamhet så hoppas jag att detta får bli en nytändning. Den sidan måste också få plats. I bästa fall får målningen upp ögonen för att konsten har en plats i Edsbyn.


English:

Coming soon...










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar