tisdag 3 januari 2017

Hugget i sten. / Carved in stone.

Mer saker hittas ur gömmorna. Nu får vi backa tiden till 1999. Ett delmoment eller delmål med konstkursen jag gick då i Småland var att ordna en praktik någonstans inom fältet "konst". Det är ju väldigt brett med andra ord. Jag minns att någon kursare ordnade praktik hos en konstnär, en annan hos en inredare, en tredje hos en etablerad fotograf. Ja, ni förstår säkert. På den tiden var jag delvis intresserad av stenkonst (det finns nog fortfarande kvar) och hade planer på att skapa en runsten (den iden är definitivt kvar).

Så ingredienserna; 1) en konstnärssjäl... 2) ...med intresse för historia/fantasy... 3)...som då tyckte att metal var det bästa som fanns i musikväg. Vad blir det av detta?

Det blev en veckas praktik på Bollnäs Stenhuggeri (jag ska försöka läsa in bilder från den tiden sedan, om jag hittar fotona). De skapade gravstenar där och en mängd andra saker också. Mest nyttoföremål och saker folk ville ha i sina trädgårdar. Men också en och annan specialbeställning. Jag minns att chefen berättade att en konstnär ville ha en stor obehandlad stenbumling med texten LEO PANTHERA inristat på ena sidan. Konst.



De arbetade med särskilda datorprogram för att läsa in text och bild och hade en särskild tjock plastmassa som applicerades på stenen i fråga. Texten eller bilden skars sedan ut ur massan och exponerade den del av stenen som skulle "ristas" ut. Den stenen placerades sedan in i ett särskilt rum för blästring. Allt sköttes från ett kontrollrum på andra sidan skyddsglaset. Säkerheten först! Stenflisor, till och med väldigt små, kan orsaka stor skada på ögon.

Under min tid där fick jag testa på att göra ett par symboler i sten och även denna text. Det fanns ett metalband under 1990-talet som hette Believer som jag följde lite. Jag hade lite svårt för sångarens "stil" men de gjorde det fantastiska med att smälta samman musikens två största kraftfulla stilar: metal och klassisk musik. Inga andra stila är faktiskt mer dynamiska eller varierande. Speciellt en sång av bandet gav mig inspiration till denna textsten. "Dies Irae (vredens dag)", är hämtat från den katolska mässan tror jag. Den sista strofen; requiem aeternam dona eis Domine, et lux perpetua luceat eis (Ge dem evig vila Herre, låt det eviga ljuset lysa på dem), var särskilt vacker och poetisk. Så den gjorde sig bra i stenform.

Tanken var att jag skulle fylla i texten med någon färg eller bladguld, men det blev aldrig av. Så här i efterhand så kan man se att andra raden var lite sned med, så kanske det var lika bra? :-) Men fick jag chansen skulle jag nog göra om den igen, så att allt blev rakt. Jag har även lite annat som jag skulle kunna skriva i sten. Men det får nog bli av någon gång i framtiden.


English:

Coming soon...



Här är texten till sången till videon längre ner. Mycket nöje! / Here are the lyrics to the song in the video below. Enjoy!

Libera me, Domine, de morte aeterna in die illa tremenda
Quendo coeli movendi sunt et terra
Dum veneris judicare saeculum per ignem

Tremens factus sum ego, et timeo
Dum discussio venerit at que ventura ira

Dies illa, dies irae, calamitatis et miseriae
Dies magna et amara valde
Dum veneris judicare saeculum per ignem

Requiem aeternam dona eis domine
Et lux perpetua luceat eis

(Befria mig, Herre, från den eviga döden
på den hemska dagen då himmel och jord
ska röra sig, när du dömer världen genom eld)

(Jag darrar och fruktar den förstörelse som ska
komma. Och också din kommande vrede
när himmel och jord ska röra sig)

(Den dagen, vredens dag, katastrof och elände
stor och överstigande bitter dag
när du dömer världen genom eld)

(Ge dem evig vila Herre, låt det eviga ljuset lysa på dem)

(Deliver me, Lord from the eternal death
On that dreadful day when heavens and earth
Shall move, when you come to judge the world through fire)

(I am made to tremble and to fear

At the destruction that shall come
And also at your coming wrath
When heavens and earth shall move)

(That day, day of wrath, calamity and misery

Great and exceedingly bitter day
When you come to judge the world through fire)

(Rest eternal, grant them, Lord

And may perpetual light shine on them)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar