torsdag 3 november 2016

Dagsutflykt. / Day-trip.





Ännu ett "igår"-inlägg. Vad hände igår? Jag tog en paus från förberedelserna inför nästa vecka (två klasser ska ha prov, jag pusslar med eletroniska sådana), hoppade på tåget till fantastiska Malmö. Det var länge sedan jag var där, kändes det som. Och så skönt det var att åka tåg igen!

Det har blivit kallare ute. Det märktes när jag vandrade på gatorna. Höst i november men inga tecken på vinter än. Det luktade som vinter ändå. Löven på träden var riktigt vackra nära slottsparken och nära torgen. De gånger jag tar mig dit försöker jag, förutom att göra obligatoriska besök på Science Fiction Bokhandeln, ta en tur inom ett museum eller liknande.






Igår tog jag mig till Malmö Konsthall. Ibland har de riktigt spännande utställningar. Oftast är det tyvärr sånt som jag inte är "kulturell" nog för att förstå. Men igår var det faktiskt intressant. En Rita Ackermann ställde ut tavlor med temat estetiskt försvinnande. Hon är ursprungligen från Ungern men nu verksam i New York. Bilderna på utställningen inspirerades från svarta tavlan; man skriver, suddar och skriver igen. Ibland är det rester kvar från det som man skrev först. I tavelform skapades ett nästan tredimensionellt djup.

Och vilka tavlor sedan! Hon målar med krita och akryl på duk som är impregnerad med griffelfärg. Svepande suddrörelser. Det nya och det gamla. Tolkningar drar sinnet till nystart med det gamla i färskt minne. Rita har oftast kvinnor som motiv, de målas på ett sätt som för tankar till nymfer nästan. När jag målar mäter jag mina tavlor i centimeter. Ritas tavlor mäts i meter! Helt gigantiska målningar. De kunde nästan upplevas lite "hotfulla" mot de vita väggarna och stora ytorna.

Väl värt ett besök. Gratis inträde!







English:



Once again it's another "yesterday-entry". What happened yesterday? I took a break from preparing next week (two classes are due to have tests, I try to create digital ones), jumped onto a train to fantastic Malmö. It was long ago, so it felt. And so good to be going on a train again!

It has become colder outside. It was noticable, walking the streets. Autumn in November but no signs of Winter yet. It smelled of Winter anyways. The leaves on the trees were really beautiful close to the Castle Park and near the squares. The times I head for Malmö I try to, apart from the mandatory visit to the Science Fiction Bookshop, take a stroll into a museum or such






Yesterday I went to Malmö Art Hall. Sometimes they have exciting exhibitions. Mostly they show things I am not "cultural" enough to understand. But yesterday was interesting. A certain Rita Ackermann displayed paintings on the theme aesthetic disappearance. Originally she is from Hungary but now active artist in New York. The images were inspired by blackboards; you write, erase and write again. Sometimes there are residues of your last writings. Doing that on canvas almost created a three-dimensional depth.

And such paintings! She used chalk and acrylics on canvas imprinted with slate colour. Sweeping earasing movements. The new and the old. Interpretations toward reset with the old fresh in memory. Rita has women as motifs, painted in a way that gets your mind thinking about nymphs almost. When I paint I measure my paintings in centimeters. Rita's paintings are meausered in meters! Gigantic paintings. They almost felt a bit "threatening" against the white walls and the large spaces.

Well worth a visit. Free entry!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar