lördag 22 oktober 2016

Gitarrens klinkande. / Strumming the guitar.

Igår var jag hemma hos en vän. Han demonstrerade lite fingerfärdighet på gitarren och lite av det hade en taco-doftande spansk känsla. Väl hemma kom jag att tänka på Yasmin Levy. Hennes sånger är väldigt stämningsfulla, vemodiga och positivt dynamiska samtidigt. Det är kul att gå tillbaka för att upptäcka artister på nytt igen.

Kommer hon tillbaka till Sverige i närheten får jag nog ta mig till den konserten. Jag minns Lund 2008, då hon var här i södra Sverige senast. Det var helt fantastiskt. Även om jag inte förstår spanska eller ladino så finns det en intressant passion i sångerna.

På lång sikt är det också sångerna som blir kvar som det enda arvet från de serfardiska judar som sedan 1492 har talat språket i en diaspora. Ladino, en antik form av spanska uppblandad med berber, hebreiska och turkiska; är inte helt lätt att förstå komplett. Jag har dålig koll på romanska språk själv. Men det intressant med minoritetsspråk.


 
En av världens få ladinosångerskor. / One of the world's few Ladino-singers.




English:

Yesterday I was visiting a friend. He demonstrated his skills with the guitar and some of it had a taco-style Spanish feel. Back at home I thought of Yasmin Levy. Her songs are really emotional, melancholy and positively dynamic at the same time. It's fun to re-discover artists anew.

If she returns to Sweden somewhere near here I think I will have to be there at the concert. I remember Lund in 2008, when she was in southern Sweden the last time. It was purely fantastic. Even though I don't understand Spanish or Ladino there is an interesting passion in the songs.

In the long run it is also the songs that will remain as legacy from the Sephardic jews which have spoken the language since 1492 and onward in a diaspora. Ladino, an Ancient form of Spanish mixed with Berber, Hebrew and Turkish; is not entirely easy to understand. I am bad a Romanesque languages myself. But minority languages are interesting.


Autograf! / Autograph!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar