tisdag 24 februari 2015

En människas syn blir en annan människas bild. / One persons vision becomes another persons image.

När jag blir ombedd att göra saker önskar jag helst att få väldigt tydliga instruktioner. Många andra vill ha jättestor konstnärlig frihet men jag känner det mer tryggt att i nära samarbete med den som vill ha något målat, skrivet eller tecknat. Det är väl mer som respekt och ödmjukhet inför personen som har en vilja men kanske inte har förmåga att göra det själv. Det är här jag kommer in.


 Impressionism?
Första färglagret / First layer of colour.


För ett antal veckor sedan var det en kvinna i min kyrka som ville att jag skulle göra en stor målning efter noga instruktioner. Idén var väldigt spännande och jag har kommit en bit på väg nu, kanske tack vare (känns "elakt" att erkänna det) att frun och 2/3 barn är bortresta. Men sant är det att när tiden inte går till att valla barn så får man ju mycket tid över. I mitt fall så krävs tid. Att måla tar tid. Jag ska ta med mer om den här beställningen när den är klar.

English:

When I am asked to do stuff I rather want very clear instructions. Others may want their artistic freedom but I feel it more safe to be in close collaboration with the person who wants something painted, written or sketched. It's more a matter of respect and humbling yourself to the person who has a will but might not have the ability to do it themselves. Here is where I come in.

Lite finputsning... eller mycket.
/ Some adjustments... or plenty.

A couple of weeks ago there was a woman in my church who approached me and wanted me to do a large painting, with clear instructins. The idea was exciting and I have come quite far now, perhaps thanks to (feels "mean" to admit it) the fact that my wife and 2/3 children are away on a trip. But truth to say, when time is not used to hearding children you get plenty of time on your hands. In my case time is a necessity. To paint eats up time. I will share more about this comssioned work when it's finished.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar