torsdag 18 april 2013

Trollen, de nya kungarna. / The trolls, the new kings.

Månskenstrollet. / The moonlight troll.
(2005)


Troll och annat från folkdiktningen, istället för vampyrer & zombies .


Det här få bli en betraktelse om samtida popkultur. Lite annorlunda inlägg för en blogg om konst, men kanske inte när allt kommer omkring. För att konst ens ska kunna uppstå behövs det inspiration. Inspiration i sin tur kommer från mötet med något stimuli utifrån. Ingen människa är en ö som lever opåverkad av sin omvärld. Konstnärer blir inspirerade av den omvärlden och ibland tar deras inspiration dem till stigar nära folkdiktning och folktro.

Under ganska lång tid har Hollywood gett ut en mängd intressanta eller skrattretande verk med vampyrer, zombies, varulvar, häxor eller annat i huvudrollen. Det verkar dock ske ett sakta skifte nu, och de nordiska trollen är på frammarsch. Inom film så visade norska filmen "Trolljegeren" vart skåpet skulle stå 2010, en film som ser ut att få en uppföljare och nyinspelning i Hollywood. Norska lågbugdetfilmen "Thale" gjorde allvar av huldran under 2012. Jag läser för närvarande Stefan Spjuts bok "Stallo", om troll i det norrländska landskapet, det är svårt att värja sig mot detaljrikedomen och att författaren tar myten på allvar. Den verkar också bli film inom kort. Troll är de nya vampyrerna med andra ord.

I mitt fall har jag haft min beskärda del av troll när jag hjälpte Tomten i ca 5 år. Månskenstrollet har fått inspiration därifrån. Tanken var att ha ett så kallat småtroll och förgrund i silhouette med en mer färgrik bakgrund. Det blev effektivt och snyggt. Men den här tavlan har fått en skada, en repa till vänster på granen. Jag har försökt måla över den men det går inte bort. Ifall någon vet hur man gör, kontakta mig gärna.


English:

Trolls and other things from folklore, instead of vampires & zombies .

This will be an observation in contemporary pop-culture. A bit of an odd entry perhaps in a blog about art, or maybe not when it all comes down to it. For art even to appear there is a need for inspiration. Inspiration in turn comes from the meeting with outside stimuli. No man (or woman) is an island living separate from the world that surrounds them. Artists are inspired by that world and sometimes that inspiration takes the path close to folklore. 

For quite some time now, Hollywood has been given us loads of pieces either interesting or laughable with vampires, zombies, werewolves, witches or such as the main act. It seems to be a paradigm-shift going on though, and Nordic trolls are up-and-coming. Concerning films, the Norwegian film "Trolljegeren (Troll hunter)" called the tune in 2010, a film that probably will have a sequel before too long and is due for a remake in Hollywood. The Norwegian low-budget film "Thale" made a serious effort to portray the huldra (wood-lady) in 2012. I'm currently reading Stefan Spjut's book "Stallo", about trolls in the Norrlandic landscape. It's hard not to be swept away by the author's attention to detail and taking the mythos seriously. It also seems to become a movie in the future.

In my case I've had my fair share of trolls helping out Father Christmas for about 5 years. The Moonlight troll is inspired from that time. The initial thought was to have a so called small troll and the foreground as a silhouette and a more colourful background. It became very effective and nice. But this painting is a bit damaged, a scratch on the spruce to the left. I've tried to cover it with paint but it hasn't worked out so well. If someone knows how to fix it, please let me know. 

onsdag 3 april 2013

Handtecknat kort. / Hand-drawn card.

Livet är en spiral av ljus och mörker på olika nivåer. Ibland blir detta särskilt påtagligt. Jag fick förtroendet att skapa ett kort till en vän som rätt nyligen förlorade sin far. Det behandlar jag med stor respekt. Efter lite samtal med personen i fråga fick jag lite information som jag kände att jag kunde använda. Man kan väl säga att det blev ett bollande med idéer och egna efterforskningar innan jag kände att jag "hade något". Men jag tycker att det blev rätt bra.

Jag skissar alltid innan jag ger mig på något som skulle kunna kallas för ett slutresultat, alltså är jag inte modig nog för att kasta mig ut i något okänt, som andra RIKTIGA konstnärer gör. Derwents pennor är mina bästa kompisar. Utan dem skulle jag famla och bli frustrerad, ganska säkert. Alla deras pennor har en härlig känslighet som ger allra bästa resultat. Så är det!


 Derwentpennor! / Derwent pencils!
Allt startar med ett par idéer. / It all starts with a couple of ideas.
 Kalkering pågår. / Tracing in progress.
Var noga med att täcka hela ytan bakom din skiss. / Make sure it covers the entire surface behind your sketch.

När jag blev nöjd med en bild var det dags att föra över den till ett nytt papper. Vi hade ett lite grövre papper hemma för tillfället som var perfekt för projektet. I vanliga fall kanske man skulle ha använt ett kalkeringspapper men ett annat trick för att göra samma sak är att skugga baksidan av skissen med blyerts. I samma veva kan man passa på att vässa pennan man gör det med i processen. Heja! För den här skissen  blev kalkeringen jättesvag. Men det ger också fördelar i det att man slipper sudda stödlinjer och så kan man leka lite med skissen. Kanske man vill lägga till saker eller strunta att ta med saker från skissen? Tidigt tänkte jag använda tusch för merparten av detaljerna, tycker att det blir lättare att se allt. Men jag är ingen mästare på färgpennor (något att öva upp under året kanske?).

 Måla över kalkeringslinjerna med säker hand. / Cover the tracing-lines with steady hand.
 2:a färglagret. / 2nd colour-layer.
3:e färglagret + kalligrafi. / 3rd colour-layer + calligraphy.

Allteftersom vatten och skuggor började komma på plats fick jag för mig att lägga till ett berg i fjärran. Det kändes som att det hörde hemma där av någon konstig anledning. Soluppgången gav bilden en helt annan lyster än vid de första lagren av färg. Fantastiskt!

Vad föreställer då bilden? Tanken bakom var en resa. Båt har ofta en symbol för en människa, av en resa (ofta efterlivet). Seglet har en stiliserad bild av en liljesten, en vanligt förekommande stenteknik från tidig medeltid - från området där min väns far kom ifrån, där även björkar växer rikligt. Han var även fascinerad av medeltiden, varför jag inkluderade en vandrare med pilgrimskors i trä. En pilgrim är också på väg någonstans och på något sätt inkarnerar detta faderns kristna tro.


English:

Life is a spiral of light and darkness at different levels. Sometimes it gets a bit more noticable. I was given the trust of creating a card for a friend who had quite recently lost his father. I treat such trust with the outmost respect. After some conversations with my friend I felt I had a couple of ideas to go on. You could say I juggled with ideas and also did some research on my own before I felt I "got something". But I'm quite pleased with the outcome.

I always sketch before I do anything that can lead to something that can be called end-result, hence I'm not brave enough to leap out into the unknown, like REAL artists do. Derwent's pencils are my best friends. Without them I would fumble and become really frustrated, to be honest. All their pencils have a wonderful sensibility that gives the finest result. That's the way it is!


 Efter kalkering, lägg skissen och fyll i alla linjer. / After tracing, put down the sketch and fill out the lines. 
 Om man verkligen vill kan man nästan se linjer. / If you really want you can almost see lines.


Snabb penna! / Fast pencil!

When I got pleased with an image it was time to transfer it to another paper. We had a thicker paper at home that suited this project nicely. In normal case you would preferably use a tracing paper of some sorts but a trick to do the same is to shadow the back of the sketching-paper with a pencil. While doing that you might as well sharpen your pencil in the process. Yay! With this sketch, the tracing came out very weak. But that also gives you advantages in that you don't need to erase lines afterwards and you can play around with your sketch. Perhaps you want to add something or choose not to bring from the original sketch? Early on I decided on using Indian Ink, much to enhance detailing, it becomes easier to see everything. Though I'm no master at colour-pencils (something to practice during the year?). 


 S/V är inte helt fel. / B/W isn't all that bad.
 Snart så... / Getting there...
 Färger! / Colours!
Färdig! / Finished!

As the water and shadings came into place I got this idea to place a mountain in the distance. It felt as if it belonged there for some reason. The sunrise gave the image a completly different sheen then previous colour-layers. Fantastic!

So what about the motif? Well, the main idea was that of a journey. A boat has often been the symbol, for humans, of a journey (often the afterlife). The sail has stylized image of a Lily-stone, itself a common Medieval stone-cutter technique from the area where my friend's father came from - where birch trees also grow a plenty. He was also fascinated by the Middle-Ages, why I included a wanderer bearing the pilgrim's wodden cross. A pilgrim is also journey-bound and in a way this incarnates the father's Christian faith.