fredag 30 augusti 2013

En lång målning. / A long painting.


 Verktygen på plats. / The tools in place.

Helt ärligt... har jag ofta haft svårt för abstrakt konst (bl a ett oförglömligt minne sitter kvar efter ett besök på Louisianas konstmuseum för samtida konst, i Danmark. Det i sig borde nästan bli ett eget inlägg!). Den ryms alltför ofta i ett snävt område (konstnärens sinne) och samspelar inte med referenser hos människors erfarenheter på samma sätt som mer föreställande konst. Men å andra sidan är abstrakta bilder bättre ibland på att förmedla KÄNSLOR som föreställande ord eller bilder inte klarar av alltid. Så efter en lång process tog jag tag i denna typ av bilder - abstrakt, alltså. Så temat blev en känsla... har du någonsin känt dig ensam i en folkmassa? Det blev, så att säga, ledstjärna för tavlan.

Quite honestly... I have traditionally not been a big fan of abstract art (one unforgettable memory is etched from a visit to the museum of contemporary art in Louisiana, Denmark. That in itself should almost pass as an entry!). The artform is mostly contained in a very narrow frameset (the artist's mind) and doesn't interact with references of peoples' experiences in the same way as depicting art does. On the other hand abstract images are sometimes better at mediating FEELINGS that depicting art or words fall short of sometimes. So after a long process I undertook this kind of imagery - abstract, that is. So the theme was an emotion... have you ever felt alone in a crowd? That became the lodestar, so to speak, for the painting.


 
 Bakom skorstenen! / Behind the chimney!

Hur kom tavlan till? Nu i somras var vi husvakter åt ett par här i staden. Det var där som jag började fundera på detta ämne allvarligt och fick ett par idéer till de som jag redan hade. De bor i ett hus som har ett sådär mysig trångt vindsutrymme. Men där finns takfönster. Jag blev ganska avundsjuk om jag ska vara ärlig. Naturligt ljus och härligt rustik stämning. Idéerna till målningen började faktiskt komma någon gång i mitten av maj 2013, så på ett sätt kan man säga att det är en "lång tavla" (i tid). 

How did this painting come to pass? Now, this summer we were house-sitting for a couple in our city. It was then and there that I seriously begun thinking about this topic and married some ideas with some existing ones. They live in a house with a cosy crammed attic. But there are skylights! I was a bit envious, to be honest. Natural light in a wonderful rustic setting. The ideas for this painting actually came around sometime in the middle of May 2013, so in a way you could say it's been a "long painting" (time-wise).


 Naturligt ljus. Vilken lyx. / Natural light. What luxury.

 Jag passade på att måla på morgonen när resten av min familj sov i det stora huset. / I took the opportunity to paint while the rest of my family slept in, in the big house.

Allra första färglagret. Grunden blev ungefär som jag hade hoppats. / The very first colour-layer. The foundation turned out somewhere where I hoped it to be.

Grunden lades här. Jag blev ganska inspirerad av hur paret hade inrett och det smått abstrakta som fanns här och där. Nu fick jag beträda lite ny mark, kändes det som. Jag målar inte alls abstrakt annars. Men det passade bra i det här fallet. Det kändes rätt på alla sätt och vis. Så jag experimenterade lite med avgränsningar och tvära brytningar i färger.
The foundation was laid there. I was quite inspired by how the couple had decorated their house and the slightly abstract that was ever present. Now I had to tread new ground. I usually don't paint abstract art otherwise. But it suited this painting well. It felt right in every way. So I did a bit of experimenting with delimitations and sharp cuts in colouring.
 Maskeringstejp. Bra till mycket. / Masking tape. Good for many things.

Pensel. / Brush.

Snart så... / Almost there...

Slutresultatet förvånar mig lite, eftersom det inte är "min" stil riktigt med abstrakt konst. Men jag kan se fördelen med det. Det måste inte vara föreställande jämt. Ibland kan det faktiskt tjäna på att låta känslor kanaliseras på det här sättet. Det här är inte sista gången jag målar abstrakt. Det blev starkt uttryck på många sätt.

The end result surprised me a bit, since abstract art isn't really my cup of tea. But I can see be advantages with it. It doesn't have to be depicting all the time. Sometimes it gets even better to let feelings channel this way. This isn't the last time for me and abstract art. It came out powerful in many ways.

Ogemenskap. / Unfellowship.
(2013)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar